Hallokaland

A beszédfejlődést támogató környezet

Hogyan segítheted gyermeked beszédfejlődését a mindennapokban?

A beszéd nem „magától alakul ki” – ez egy tanulási folyamat, amelyben a gyermek környezete döntő szerepet játszik. A megfelelő nyelvi minták, a közös figyelem és a kapcsolódás a kulcs!

Nem a gyermekhez beszélünk – vele beszélgetünk.
Az igazi nyelvi fejlődés a közös figyelemben, válaszkész interakcióban történik. Pl. ha a gyermek mutat egy képre, te visszakérdezel: „Láttál egy kutyát? Ugatott? Mit mond a kutya?” 

Használj gazdag, dallamos, természetes nyelvet!
Ne csak „babanyelven” beszélj – csak természetesen, ritmusosan, dallamosan.
„Hoppá! Bumm! Ajjaj!” – a hangutánzószavak segítik a hangok felismerését és utánzását.

Mondókázzatok, olvassatok, alkossatok együtt!
A meseolvasás, képeskönyvek, közös történetalkotás és alkotás fejlesztik a szókincset, figyelmet, kifejezőkészséget. 

Légy türelmes, várj, reagálj és biztass!
Ne javítsd ki mindenáron – inkább ismételd vissza helyesen.
Gyermek: „Ott a szi!”
Felnőtt: „Igen, ott a cica. Nézd, ugrik! Mit mond a cica?”

A beszédfejlődést gátló tényezők lehetnek:
– túl sok képernyő
– kevés valódi interakció
– érzelmi bizonytalanság
– túl gyors vagy bonyolult beszédminta

A képernyő nem beszélget!
A gépi hang vagy a képernyőn keresztül hallott beszéd nem azonos a természetes, emberi hanggal, hiszen hiányzik belőle az élő jelenlét, az arcjáték, a testbeszéd, a válaszkészség és az érzelmi töltet – ezek pedig mind elengedhetetlenek a beszédtanuláshoz.

A túl sok passzív képernyőhasználat szűkítheti a szókincset, rontja a figyelmet, és elszakít a valóságtól.

  • 0–2 év között: semennyi képernyőidő nem ajánlott!
  • 2–5 év között: max. napi 1 óra, felnőttel közösen, interaktívan.

 

Fontos az egyensúly!
A beszédfejlődéshez nemcsak nyelvi ingerek, hanem mozgás, tapasztalás és valódi kapcsolódás is szükséges.
Menjetek sétálni, fogócskázni, játszótérre – a mozgás és az élmény szorosan összefügg a beszéd fejlődésével.

A legnagyobb ajándék, amit adni tudsz:
figyelmes jelenlét, közös élmények, és valódi beszélgetések – ezekből épül a beszéd is.